ΙΧΝΗ ΠΟΛΕΜΟΥ
Έκθεση φωτογραφίας του Παύλου Νεράντζη με τίτλο "Ίχνη Πολέμου", παρουσιάστηκε (25.09.2008 – 12.10.2008) στην "Casa Bianca" στα πλαίσια των 43ων Δημητρίων. «Ίχνη πολέμου, στην καρδιά, στην ψυχή μας. Από το 1997 έως το 2007. Στιγμιότυπα από αποστολές σε εμπόλεμες περιοχές. Εντός και εκτός των τειχών. Εν θερμώ, όπως τις κατέγραψε τότε ο φωτογραφικός φακός. Σήμερα, σαν κιτρινισμένες σελίδες ενός παλιού δημοσιογραφικού σημειωματάριου. Ίχνη πολέμου. Ο οδυρμός της μάνας. Το κλάμα ενός παιδιού. Η απόγνωση του πρόσφυγα. Η ιαχή του μισθοφόρου. Η βία του οργισμένου πλήθους. Η ατέλειωτη αναμονή. Ο φόβος που σε παραλύει. Σε κάθε πόλεμο τα συναισθήματα είναι τα ίδια. Όπως ίδιες είναι οι εικόνες βίας. Το κροτάλισμα ενός πολυβόλου. Η σύγκρουση. Το κενό ενός βομβαρδισμένου σπιτιού. Τα συντρίμμια. Η οδύνη της απώλειας (…)», προλογίζει ο ίδιος. Πρόκειται για στιγμιότυπα από εμπόλεμες περιοχές και ζώνες συγκρούσεων (Λατινική Αμερική, Ευρώπη, Βαλκάνια, Κύπρος, Μέση Ανατολή, Ιράκ, Αφγανιστάν,…). «Ο πόλεμος είναι ένα βίωμα που μένει βαθιά χαραγμένο μέσα στη μνήμη, στην ψυχή όσων τον πέρασαν και τα ίχνη που αφήνει είναι η έκφραση της δυστυχίας σε υπερθετικό βαθμό (...) Μπορεί να νομίζουμε ότι ο πόλεμος είναι κάτι μακρινό για την καθημερινότητά μας, είναι όμως πολύ πιο κοντά απ’ όσο μπορούμε να φανταστούμε (…)». Όσο για το αν ο κόσμος συγκινείται από ανάλογες εικόνες, δηλώνει: «Παλιότερα, είναι αλήθεια ότι πολλές σκηνές πολέμου, αν ήταν πραγματικές, αν αποτύπωναν το δράμα και τη φρίκη ενός πολέμου, πέρα από την όποια καλλιτεχνική τους αξία, ενεργοποιούσαν τον πολίτη. Καθώς περνούν τα χρόνια, όμως, δυστυχώς βλέπουμε ότι ο κόσμος δύσκολα ενεργοποιείται. Καταναλώνει ακόμα και σκληρές εικόνες πολέμου χωρίς να ενδιαφέρεται. Υπάρχει το φαινόμενο του μιθριδατισμού. Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια, διαπιστώνουμε ότι οι πόλεμοι, τουλάχιστον στην τηλεόραση, παρουσιάζονται ως "αόρατοι", με μικρές "παράπλευρες ζημιές", με "έξυπνες" βόμβες που χτυπούν μόνο κτίρια και στρατιωτικούς στόχους και όχι άμαχο πληθυσμό. Η πραγματικότητα είναι τελείως διαφορετική (…) Κρατούσα αυτό το φωτογραφικό ημερολόγιο εν είδει δημοσιογραφικού σημειωματάριου. Το χρησιμοποιούσα για να συνοδεύει τα κείμενά μου. Κι αυτό επειδή η εικόνα αποτυπώνει πολύ καλύτερα την πραγματικότητα (…)» (από συνέντευξη στον Θόδωρο Γιαχουστίδη, "Αγγελιοφόρος της Κυριακής" 12.10.2008).
Ο Παύλος Νεράντζης ξεκίνησε τη δημοσιογραφική του διαδρομή στην Ιταλία, στο Radio Alice στην Bologna. Από το 1979 είναι ανταποκριτής στην Ελλάδα της ιταλικής εφημερίδας "Il Manifesto". Εργάστηκε στις εφημερίδες "Εγνατία", "Αυγή", "Αγγελιοφόρος", National Herald", "Paese Sera", στα περιοδικά "Αντί", "Το Τέταρτο" (του Μάνου Χατζιδάκη), "Προοπτική", "Τετράδια", "Νέα Οικολογία", "Ελληνικό Πανόραμα",… Διετέλεσε διευθυντής ειδήσεων της Ε.Τ.3 (1996 – 2000) και, μέχρι το 2007, ήταν υπεύθυνος για το σενάριο και την παρουσίαση της δημοσιογραφικής εκπομπής "MIXER". Έχει ταξιδέψει σε 65 χώρες ως απεσταλμένος σε εμπόλεμες περιοχές από τις αρχές του ’80. Διδάσκει στη Σχολή Δημοσιογραφίας του Α.Π.Θ.


0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]
<< Αρχική σελίδα